Vietnam na motorce nebo mopedu

 Zde zajímavé cestopisy        Zde příklady cest

 
 

Řidičský průkaz

Na webech si přečtete spoustu informací, zákonů, ale důležitá je skutečnost, praxe. Následující info zohledňuje monoho mých tisíc kilometrů najetých ve Veitnamu na motorce a znalost Vietnamu a policie.  Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák. Vietnamský policista ale neví co to je.

Va vašem řidičáku, pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i na moped  do 50 ccm3. (V ČR i  do 125 ccm automat)  V řidičáku je někdy napsáno do 50 ccm3, někdy jenom harmonizační kód 150, nikdo neví co to je. Ve Vietnamu  nikdo obsah neřeší, většína mopedů má obsah 125 cm3, slabé 90 cm3. 

Řidičák na mne ve Vietnamu,  na rozdíl od techničáku, nikdo nikdy nechtěl.. Techničák ano, hledají kradené motorky, ten je ve vietnamštině. Tzn. nebojte se jet ve Vietnamu na jakémkoliv mopedu s řidičákem skupiny B.  Pokud se do ničeho nezamotáte, není problém. V nouzi to vyřeší 200.000 VND. Od 1.1.2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto. Auto  vám ale nikdo nepůjčí. Auto půjčit je možné pouze s řidičem. 

Tato fotografie je z cesty dvou Čechů do hor s vietnamským průvodcem, kterou zajistila paní Mai s pobytem i ve vesnicích bez turistů, u jejích rodičů, super.  fotky z této cesty 

 
Tyto zkušenosti a rady jsou na základě mnou ujetých tisíců kilometů ve Vietnamu na motorce, mopedu.

 

Jednoznačně nejlepší pro poznání Vietnamu je motocykl, moped. Měl jsem možnost najezdit na motorce mnoho kilometrů, především v Severním Vietnamu. Je to výrazně lepší jako autem, protože autem můžete jet pouze po hlavních silnicích. Do vzdálenějších míst vedou jenom úzké cestičky.

 

POZOR od roku 2016 policajti hlavně v turistických oblastech kontrolují cizincům rychlost. Když to dobře dopadně tak jenom 200.000 VND, spíše ale 500.000 VND. V obci 40, mimo obec 60 km/hod, ale často není jasné kde začíná a končí obec. I jeden osamocený dům může být obec. 

 

Moped

Pokud pro vás je prioritní poznávání země, nejste velcí fandové motorek, postačí moped, motorbike. Většinou jsou i poměrně silné (125 cm3) a je možné s nimi projet celý Vietnam. Cesta je většinou po asfaltových silnicích. Moped si můžete půjčit i jenom na jeden den. Paradoxně půjčení na kratší dobu je levnější nežli na déle zvlášť do hor. V turistických oblastech je půjčoven hodně, navíc levnější, nejlevnější kde se půjčují pouze na jeden den. Nedoporučuji jezdit sám v Hanoji a Saigonu.  Pokud jedete na více dní, jednoznačně požadujte techničák. Nebudou ho vám chtít ale dát. Začínají se kontrolovat i u cizinců. Osobně preferuji odjet do dané oblasti (DaLat, HaGiang,.. a tam si teprve moped půjčit.  Je to výrazně levnější, vyhnete se dlouhým nudným přejezdům po hlavních silnicích, snížíte riziko problémů, havárie, poruchy.

Pokud jedete na více dní, do oblastí mimo turitiy, chtějte techničák. Viz. můj zážitek s policií 

 

Motocykl

Pokud je vaše hobby jízda na motorce doporučuji crosovou motorku. Tou se dostanete hluboko do vesnic, můžete si užívat cesty po lese, cestičkách, hluboko do oblastí bez turistů. Zde jednoznačně doporučuji s průvodcem. Minimální doba půjčení je týden. S mopedem na mnoha místech neprojedete.

Zatímco moped si půjčíte skoro všude, motocykl už jenom ve specializovaných půjčovnách orientovaných na turisty. Místní si tyto motorky nepůjčují. Většinou si tyto motorky půjčují ti, co mají doma také motorku, rádi si přinesou vlastní kombinézu, helmu boty, rukavice,… Ale je možné si vybavení i půjčit

Tyto výlety organizují i české cestovky. Ale jsou to pouze větší skupiny, průvodce většinou vietnamsky neumí, nezná vesnice, nepustí se odvážně po neznámých cestách cestičkách do vesnic, do hor, Nelze poznat domorodce, pokud se do vesnice vřítí 8 motorkářů. Budou se jenom koukat, ale nikdo je nepozve domů, proste jednoznačně tento způsob cesty NE. Využijte cestování s off road motorkou v oblasti, kde ještě nejsou zákazy, kde se na vás nebudou mračit, pokud uděláte trochu rámusu. Samozřejmě jim nejedete po poli. 

Na obrázku mne předjíždí mladá Hmongská holka, s mým mopedem mám problém.

 

Průvodce ano nebo ne

Pokud si půjčíte moped ve městě nebo na cestu, která směřuje po hlavních cestách, ubytovaní je v hotelích, není vůbec problém, zvládnete to. Nepotřebujete ho.  Ovšem pokud si to chcete užít na delší cestě, jedete do hor, dále do netruistických oblastí, najměte si průvodce. Jednoznačně vietnamského průvodce. Je relativně levný, vezme vás do vesnic, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10- 20% více, ale z Vietnamu budete mít 100x více. Ale přímo průvodce, nejlepší také fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé, mají stále stejné cesty, velká skupina, prioritní je pro ně byznys. Hlavně jedete bez starostí, kdyby se vám v horách rozbila motorka. Nedomluvíte se. Anglicky bez šance.  Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) havárii, 

Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Přehled o dobrých průvodcích má Vietnamka Mai, co je uvedená v kontaktech. Má kamarády, co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v HaGiang. Pokud jste ale jenom dva je to o penězích.

Pokud chcete jet na crosových motorkách, jednoznačně s průvodcem. Můžete mít i problém aby vám tuto motorku půjčili, pokud jedete sami.

A průvodce nejenom že vás zavede tam, kam by jste si nikdy nevydali, pomůže vyřešit opravu, připadnou kolizi a hlavně, máte výrazně kratší ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování. Prostě si to užijete beze strachu daleko více.

 

Vlastní půjčení motorky

Vietnam je země, kde každý zařídí všechno. Zeptáte se prvního kluka na rohu na půjčení mopedu a buďte si jistí, že to zařídí.

Při půjčení na jeden den obvykle není problém. Ale po půjčení na týden nebo déle při vracení skoro jistě problém je. Najednou je to nebo ono rozbité, bude chtít peníze.

Tomu zabrání pouze a jenom dvě metody:

1) Půjčení na doporučení. To funguje velice dobře a já bych si tam, kde nemám žádné informace, na delší dobu, motorku nepůjčil. Je nepříjemné, když se mně moped rozpadne někde v horách

2) Pokud chcete jet s průvodcem, jedná se především o crosové motorky, pak organizovat přes průvodce. Samotným cizincům neradi crosové motorky bez půrvodce půjčují. Jsou drahé, mají strach. Pokud máte vietnamského průvodce, je důvěra větší. Ať vám pomůže průvodce

Někde místní předpisy limitují půjčováním cizincům. Moc to neřešte, na kratší dobu vám jí půjčí všude.

Záloha - obvykle chtějí cestovní pas nebo peníze. Zde zase každá rada drahá, moc na výběr nemáte. Raději dávám do zástavy pas, ale výhradně jenom můj druhý pas, který vozím. NIKDY nedám do zástavy můj pas s vízem. Nakonec druhý pas je lepší jak peníze. V nejhorším, kdyby byl nekorektní, mu ho nechám a nahlásím jako ztracený.

 

Cena

U mopedu se cena pohybuje se od 5ti do 25ti dolarů na den. Ale pozor. Cena bude nízká při půjčení na jeden den, ve městě. Na ostrově u zátoky Halong, kde jsou turisté, konkurence, jsem měl moped za 70.000 dongů na den. V Ha Giang, když bude pod 200.000 dongů,  budete velmi úspěšní. Není pravda, že cena za den bude nižší při půjčení na delší dobu, pokud pojedete dále, do hor. To by platilo pokud by jste zůstali na místě. Četl jsem rady, lžete mu, že nejedete na týden do hor. Já to nedoporučuji, kdyby se něco stalo, máte průšvih a není nic horšího jak průšvih ve Vietnamu. A ani nemám rád lhaní. Riziko větší je a proto je korektní, čestné, když mu zaplatíme více.

Jiná cena bude u křápu a jiná u dobré kvalitní motorky. Jiná u mopedu, jiná enduro. U crosové motorky, off road, bude cena výrazně vyšší. min 20 USD, ale u velmi dobré i  40 USD  na den. Ale stojí to opravdu za to, zážitek je neskutečný. 

Často chtějí do zástavy cestovní pas. Právě z těchto důvodů vozím dva. Ten bez víza jim do zástavy klidně dám.

 

Koupě mopedu, motorky

V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více jak na měsíc, dva. Většinou Honda Win. Ceny se pohybují 200 - 300 USD. Jsou ale na rozdíl o půjčovacích ve špatném stavu, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, což je nejenom ztráta času, peněz, ale může zásadně ovlivnit dovolenou. Často jsou kradené, nemáte šanci zkonrolovat dokumenty.  Do hor mimo hustě zabydlené oblasti (HaGiang) bych jel výhradně s dobrou motorkou, mopedem, nikdy ne s mopedem za 200 USD. Navíc s kontrolou techničáku policií mám již nepříjemnou vlastní zkušenost

Neboli pokud koupíte motorku, vždy kalkulujte, že za ní nedostanete nic. Místo prodeje Vietnamci je ideální, pokud se dohodnete s cestovateli, co přijedou po vás. Pak se náklady rozdělí. Samozřejmě existuje řada cestovatelů, kterým to dopadlo velmi dobře bez nejmenších problémů. 

Další problém, Budete za ní chtít 150-250 USD. Ale když se vám podaří najít kupce, bude vám dávat dongy. Co vy s tolika dongy před návratem domů?

  Dobré řešení - koupit motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ale pozor podepíší smlouvu o že jí odkoupí zpět za 750-800 USD podle délky cesty. Takže je to při delší cestě daleko lepší.

 

Smlouvy, doklady

Pokud si půjčíte moped v turistickém místě na jeden den, na odpoledne, skoro jistě od vás nebude chtít nic. Ani ukázat pas. Většinou si půjčíte moped přímo v hotelu, on ví kde bydlíte. S mopedem vám také dá jenom klíček. Nádrž je obvykle prázdná, Pokud si ale půjčíte moped, enduro, na více dní, podepíšete smlouvu. Záloha, depozit peníze nebo pas je vždy na dohodě a neexistuje žádný standard. Smlouva je v angličtině a Vietnamštině. V každém případně chtějte technický průkaz (modrou kartu, blue card)   Kopii smlouvy skoro jistě nedostanete, je dobré si jí nafotit. Vedle půjčení motorky by jste měli zaplatit poviné ručení. To se ale nijak neřeší. 

 

Jaký typ mopedu, motorky

Mopedy (v angličtině ve Vietnamu výhradně motorbike) jsou poloautomatické nebo automatické. To znamená, že většina z nich nejenom neví, co to spojka je, ale nezná toto slovo ani ve vietnamštině. O angličtině již vůbec nemluvím.

Nemá smysl chodit a hledat konkrétní typ, V zásadě jsou dva typy (Japonské a Čínské) Které jsou lepší a dražší snad nemusím psát. Hlavně moc velký výběr mít nebudete, vypisovat zde typy považuji za hloupost. Daleko důležitější jako typ mopedu, motorky, je jeho stav. A ten musíte zjistit sami na místě. 

Crosová motorka je samozřejmě klasická, manuální převodovka, spojka. 

 

Cesta na mopedu, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak 

Tato cesta je poměrně dost požadovaná, já jí ale nechápu. Předně je potřeba motorku koupit a prodat, ale hlavně je to hlavní tah. Jako kdyby někdo chtěl poznat Československo po cestě z Bratislavy do Prahy. Dlouhá úmorná cesta. Kdo nezná skutečný Vietnam, bude tvrdit, že toho viděl spoustu. Ano, ale současně viděl a zažil zlomek, co mohl vidět a poznat. Neboli zásadně tuto cestu NEDOPORUČUJI.  Cestovatelé vychvalují, jaká to byla super cesta. Ano, protože nemají srovnání, neví, co mohli vidět, zažít. Daleko lepší je třeba  tato cesta 

 

Rady při jízdě

Nečtěte dlouhé seznamy rad, stejně si je nezapamatujete. Jeďte opatrně, jako jedou ostatní a nemáte problém. Uvidíte to na vlastí oči a rychle se aklimatizujete. Na jednom webu jsem četl babskou „radu“, když potřebujete opravu hledejte SUA XE , když píchnete BOM VA XE .. atd.. Totální blbost, nenašli by jste. Možná toto označení někde mají, spíše výjimečně v Saigonu. Jinak nic. Prvnímu chlápkovi co uvidíte, ukažte na prázdnou gumu, na motorku a poradí vám. Máte problém s motorem? Zeptejte se v hotelu, na každém rohu někdo něco montuje, není problém. Problém je ale v horách.

 

Benzín

Benzín ve Vietnamu není problém, jsou velké čerpací stanice, ceny jsou korektní. Trochu draží je na vesnicích u ručních pump z nádrže nebo i u pumpy "Pepsi", nebo "Cola" kde je benzin v plastových lahvích ( ale cena je od 19 do 25 Kč za litr, takže to neřešte). Fronty na benzín nejsou. Moped má malou spotřebu. Nestarejte se o oktanové číslo, pumpař ví. Většinou se tankuje na 92 oktanů, pojede na to všechno. Pouze u crosové motorky se zeptejte až vám jí bud půjčovat. Tam někdy chtějí 95 oktanů. Neřešte jak se řekne plná nádrž, poloprázdná, vždy mu ukážete. Pokud vidíte, že vám dochází benzin a není blízko město, kde je benzinka a nevidíte nikde ruční pumpu, zeptejte se. Ukažte rukou na nádrž, za prvním rohem někdo plastové lahve s bezninem určitě prodává. 

 

Parkování, bezpečné uložení,

Pokud je to možné, parkujte na placených parkovištích. Poznáte to. Spousta mopedů  a  u toho se někdo motá a vybírá. Cena 5-10.000 dongů. Vždy je u trhu. Na místě, kam jezdí hodně motorek. Případně parkování u hotelů.

 

Mapy

GPS a Google map vám pomůže, ale buďte si jistí, že pokud sjedete z hlavní cesty, najdete na Google map zelenou nebo bílou plochu. Já osobně jsem se v Vietnamu nabloudil hodně a to jsem měl i nejpodrobněší mapy, které se ani nedají koupit. Zde moje zkušenost, stojí za přečtění  Neboli hluboko do vesnic jenom s průvodcem, nebo pokud se domluvíte vietnamsky, zeptat se. Pozor: Vietnamci mapy neznají viz

Tištěné mapy nesouhlasí mimo hlavních tahů. Zvlášť mne rozčílily mapy v oblasti HaGiang.. Byly tam nesmysly. 

 

Vietnamština – slovníček  

vůbec neřešte, nemá to smysl, výslovnost vietnamštiny nemáte bez praxe šanci napodobit, nebudou vám rozumět Pokud se nedomluvíte anglicky, domluvíte se rukama nohama. Když se vám motorka porouchá, poradí vám v každém hotelu, skoro na každém rohu

 

Vybavení

Všimněte si jak jezdí Vietnamci, V sandálech, bosí, v košili. Já jezdím také v sandálech, když mi je zima, dám si do nich ponožky. Dále bundu do deště a hotovo. Snad nemusím psát, nezapomenout na brýle. I když Vietnamci jezdí bez brýlí. Teplejší vybavení prosinec - únor do hor na severu. V horách je okolo 10ti stupňů 

Samozřejmě motocyklový fanda který si půjčí crosovou motorku si obvykle přiveze svojí výstroj, je to také o požitku.

 

Nejlepší moje cesta na motorce v životě 

Moje cesta na mopedu k Hmongům do hor

Fotogalerie

 

dobré info o cestování na motorce www.motoroute.cz