Doprava ve Vietnamu

Vlak ve Vietnamu

Cestování ve Vietnamu vlakem je pohodlné a bezproblémové. Nejste v Indii nebo Bangladéši. Jízní řád je poměrně dodržován, a když se smíříte s tím, že vlak nejezdí rychle, nemáte problém. Pro turisty je nejvyužívanější trať Hanoi - Sapa.  Zde jezdí lůžkové vozy připomínající trochu starý Orient Expres. Obyvkle si turisté  s cestovkou v Hanoi dohodnou výlet, průvidce vás usadí na vlak a v LaoCai, kam vlak jede, zase jiný průvodce turisty vyzvedne a autem zaveze do Sapy.

Druhou poměrně využívanou tratí je Hanoi Hue. Často vzhledem k nízké ceně vnitrostátních letenek se využívá letadlo. Ale je vhodné  z Hanoje nejprve jet autem, autobusem  a navštívit Ninh Binh případně Sam Son  a pak teprve dále jet vlakem. 

Jízdenky nabízí několik serverů ale já doporučuji kupovat na místě. 

https://12go.asia/en  zde bych se trochu bál 

https://vietnam-railway.com/  zde lístky koupit možné je, ale opakuji, nejlépe na místě.

Jízdí řád včetně jízdného najdete na 

 https://vietnam-railway.com/

 

 

Autobus ve Vietnamu

Doprava dálkovými autobusy je ve Vietnamu  velmi dobrá. Mezi hlavními turistickými místy funguje doprava kvalitními klimatizovanými autobusy za velice přístupné ceny. Zvláštností jsou spací autobusy, Mají dvě uličky a tři řady lůžek, kde nohy následujícího pasažéra jsou pod zády předchozího.  Jsou na místenky a zakoupení jízdenek není problém. Horší je to s ostatními autobusy. Ve Vietnamu funguje skutečný kapitalizmus, společností je hodně a o zákazníky se přetahují. Často vás přesvědčí, že ten jejich autobus je ten nejlepší, vy však jedete nesmyslně dlouhou cestou. Ne proto, že by vás chtěli vyvézt na projížďku, ale autobus, na který jste narazili nebo vás o něm přesvědčil nějaký náhončí, prostě jede jinam, jinou cestou. Stanice označné nejsou. Zvlášť na nádražích v Hanoji je mezi desítkami autobusů někdy horší orientace a zde zase pomoc průvodce je smysluplná. Nelze zde vypisovat spoje, jízdní řády, společností je hodně. 

Doprava místními malými korejskými autobusy je výrazně náročnější. Výmluvně toto popisuje můj zážitek zde:

Jak nás ve Vietnamu prodal autobusák 

 

Mototaxi ve Vietnamu

Patří k nejrozšířenějším služnám veřejné dopravy a nemusíte se bát ho využít. Označené nejsou ale poznáte je velice dobře, viz snímek. Další indicie, že to je mototaxi je, že má dvě helmy. Cena je v průměru asi 5.000 dongů na kilometr. Poflakující se a nicnedělající pánové na mopedech  vás vždy svezou. Jste li dva, neshánějte sami druhého. Zastavte jeden a on sám okamžitě sežene druhého, nebo více. Jsou velice operativní. Dokonce jsme jednou potřebovali dva mototaxi aby nás odvezli na třídenní výlet. Nebyl to problém a okamžitě byli připroaveni s námi jet. Ani se nezastavili doma pro kartáček na zuby.  Vždy je ale nutné domluvit cenu předem. Je dobré si předem zjisti přibližné ceny ale u někoho jiného. Nejlepší je pro sběr takových informaci hospoda. 

 

Taxi ve Vietnamu

Taxi patří ve Vietnamu k nejdražším, zvlášť v hlavním městě. Vůbec nejdražší jsou z letiště. Na letišti v Hanoji mají podobnou lumpárnu jako u nás. Taxi mimo areál letiště je výrazně levnější. A aby lidé nechodili mimo letiště a tam si nepronajali taxi, umístili betonové panely na příjezdovou dvouproudou silnici tak, aby se na ní nedalo otáčet.  Lepší je na letišti odchytit přijíždějící taxi na příletech, které nemá označení Airport. Nakládat sice nesmí, ale dělají to. 

Ale zásadně taxiky jsou  dostupné a myslím, že u nás v Česku jsou daleko větší zloději a daleko větší lumpárny . Cena se pohybuje od 9.000 do 15.000 dongů za km, tzn zaplatíe vždy výrazně méně jako v Praze. Taxikáři jsou poměrně korektní, cena je jasně viditelná na místě spolujezdce. 

Pokud cestuji s Vietnamcem, obvykle domluví nižší cenu jako je uvedena, 

V hotelích často není problém domluvit i černé taxi, To bývá velice levné a je možné je využít i na dlouhé vzdálenosti, třeba 50 km-100 km.  Pokud nejdete s taxi s taxametrem, vždy domluvit cenu předem. 

POZOR  obrázek zlodějského  Taxi Saigon - info 12.2016 můžete zaplatit i 1000 Kč za kilometr. když se hádáte tak ještě zavolá kamarády. Dobré je Vinasan nebo Mailinh

 

 

 

Pronájem auta ve Vietnamu

Na pronájem auta bez řidiče zapomeňte.  Od 1.1.2015 je sice mezinárodní řidičský průkaz ve Vietnamu platný i pro auta, ale půjčovny nejsou. Nikdo vám auto nepůjčí a půjčil by si ho jenom sebevrah. Dopravní předpisy v našem pojetí ve Vietnamu neplatí . Je možné si auto pronajmout s řidičem a průvodcem, někdy i jenom s řidičem, který ale často neumí anglicky. Auta jsou vždy větší,  VW transporter nebo Ford transit. 

Lepší je půjčit  moped  Půjčoven je poměrně hodně, zvlášť v turistických oblastech

 

Auto na na týden dva,

Nejlepší přes místní cestovku. Auta mají kvalitní, skutečně cestovky v Hanoji nepodvádí. Dobré si domluvit podmínky část předem část po návratu. Pro skupinu 4,6ti lidí nejlepší řešení, Je skutečně poměrně levné. Dostanete se mimo turistická místa, Záleží na domluvě. Doporučuji se spojit s paní Mai viz kontakty. Levně a spolehlivě zajistí. Je to cestování konfortní. České cestovky toto dělají také, ale téměř vždy tak, že auto nasmlouvají u nístní cestovky. Proč si to neuděláte sami za polovinu?  A pojedete kam vy chcete, kam si sami dohodnete. Navíc platíte až na místě a ne měsíce předem a pak trnete, zda odletíte, zda cestovka nezkrachuje. Vice zde 

 

Pronájem mopedu ve Vietnamu

Zcela bez problémů a je velmi rozšířené ve Vietnamu 

Každá místní cestovka, každý hotel Vám zajistí mopeda. Je dobré si předem v dané lokalitě zjistit ceny. Je těžké radit, každý cestovatel je v jiné situaci,na jiném místě, jedná s jinými lidmi.Co se týká předpisů, na to je jediná odpověď. Buďte opatrní. Říká se že červená má pouze doporučující charakter. Ale ve městech pokud je velký provoz, se semafory se dodržují. Jinak je jediné doporučení, dělejte to samé, co ostatní. Nepočítejte, že Vám dá někdo přednost. Zde se každý stará o sebe a kdo je rychlejší, ten vyhraje. Helmu mějte vždy. I když vidíte někdy někoho bez helmy, nespoléhejte na to. Policie helmy poměrně hodně kontroluje a okamžitě zabavuje moped.

Policie je k cizincům tolerantní, snad i proto, že se nedomluví. Náš řidičský průkaz ve Vietnamu neplatí, ato ani mezinárodní, ale policie u mopedů toto toleruje. Několikrát jsem zažil na silnici kontrolu, zastavovali všechny mopedy. Když ale viděli, že nejsem Vietnamec, vždy mne ihned zase pustili bez kontroly. Kamarád vietnamec, co jel na druhém mopedu za mnou pouze řekl, že jede se mnou a také ho hned pustili.

Co by se stalo v případě havárie nelze odhadnout. Je to různé, většinou ale platí, že vinen je ten bohatší. Nebo ten s menšími konexemi. Pro delší cesty doporučuji pornajmout kvalitní motorku, což zajistí některé cestovky, viz záložka do Vietamu  na m otorce

Kolo ve Vietnamu

Především je důležité vědět, že cestování na kole je ve Vietnamu velice bezpečné. Ovšem žádný průvodce s vámi na kole nepojede. Vietnamci se rádi kol zbavili, neradi na nich jezdí, mají mopedy. A už vůbec neznají kolo jako prostředek pro zábavu. Na kole jede ten, kdo nemá na moped.

Ale je důležité si uvědomit, že ve Vietnamu je horko. A mimo jihu jsou všude kopce. Osobně nejsem příznivcem si půjčit v Hanoji kolo nebo si ho přívést letadlem a vydat se na několikadenní cestu. Pojedete zase do určitého cíle, po hlavní silnici, v horku se nadřete a zážitek moc velký nebude. Je lepší odjet autobusem, vlakem, do vzdálenějšího místa tam si půjčit kolo. Nevydávat se na dlouhé cesty, ale objíždět vesničky. Lidé jsou přívětiví, přijmou vás. Ubytování v hotelích ve městečkách není problém, samozřejmě nesmíte být nároční.

Ovšem jestli máte cyklistiku jako hobby, pouze chcete jet zajímavější krajinou, pak si na stezskách mezi vesnicemi moc nezajezdíte. To je něco jiného. To je o cyklistice a ne o Vietnamu. 

Půjčení kola na den je možné téměř kdekoliv. Pokud potřebujete kolo na týden a  v tom případně chcete kolo kvalitní, opět přes cestovku a zarezervovat předem. 

Podrobnější rady na kole ve Vietnamu 

Rikša

V některých městech zvlášť na jihu jsou ještě rikšy. Stále více ale se mění v turistickou atrakci. Její pronájem je dobrý na krátké vzdálenosti a samozřejmě po rovině. Měl jsem v minulosti psychické zábrany sedět jako paša a mít před sebou chudáka, který šlape. Stejně jako jsem měl zábrany si nechat vyčistit boty. Z toho mne ale vyléčil jeden zážitek z Číny. Procházel jsem větší skupinkou čističek bot a všechny se předháněly v nabídkách, aby mne vyčistily boty. Navíc jsem měl tenisky a poměrně čisté. Když jsem před nimi téměř utekl, začaly mne nadávat. Nenechal jsem jim vydělat. Nedal jsem jim ani haléř, ani juan. Čističi bot a rikšáci jsou chudáci. Ale nežebrají. Má s jim dát možnost vydělat peníze. Když si najmeme rikšu, pomůžeme mu přežít. Je to dobrý skutek.

Ale k dopravě. Jednou jsem si s rikšákem vyměnil místo. Já šlapal a on si zahrál na pašu. Jenže to vůbec není legrace. Po tom, co jsem se málem vyboural s autem, vyhodil mne od řidítek. Já měl přednost a počítal, že auto přibrzdí, což bylo ovšem velmi naivní. Navíc rikša neměla brzdy, pouze nějaké táhlo za mým zadkem a já ho nemohl rychle nahmatat. S kolem, mopedem se protáhnete, s rikšou už ne.

 

Pokud potřebujete pomoci, obstarat jízdenky, napiště paní Mai.  (maiduong1988@gmail.com) Zná nejlepší spojení, varianty, popíše vám jak se dostanete na autobusové nebo vlakové nádraží a za kolik.